Frank Miller (született 1957 Január 27.-én Olney-ban) amerikai képregényrajzoló és író, filmrendező, aki leginkább olyan sötét atmoszférájú, film noir jellegű képregényeiről ismert, mint a Ronin, Daredevil: Born Again, Sin City, Batman: The Dark Knight Returns vagy a 300. Ő vitte vászonra Will Eisner Spirit-jét, Robert Rodriguez oldalán részt vett a Sin City rendezői munkálataiban illetve a Zack Snyder által rendezett 300 produceri teendőit is ő látta el.Egy hét gyermekes család ötödik gyermekeként jött a világra, édesanyja ápoló, édesapja pedig ács volt. A ’90-es években a californiai Los Angeles-ben élt, amely nagy hatással volt a későbbi Sin City képregényeire. Felesége 2005-ben történt válásukig Lynn Varley volt, aki színezőként jegyzi többek között a Ronin-t és a 300-at. Karrierje korai szakaszában rajzolója a Weird War Tales pár számának, az Unknown Soldier-nek és a John Carter-nek. Az igazi áttörést a Marvel-nél érte el, ahol a Peter Parker, the Spectacular Spider-Man 27-28. számát ( 1979 február és március) rajzolja, s amelyben vendégszereplőként feltűnik Fenegyerek is. Ebben az időben Fenegyerek saját sorozata igen gyenge eladásokat produkált, Miller azonban látott valamit a karakterben. Megkérte az akkori főszerkesztőt, Jim Shooter-t, hogy adja a kezébe a sorozatot, amibe a főszerkesztő készséggel beleegyezett. Miller tehát a Daredevil 158. számával vette át a haldokló sorozatot 1979 májusában. Ebben a számban debütált először film noir jellegű megközelítésével, melynek hátteréül egy sokkal sötétebb, kegyetlenebb New York szolgált. A Daredevil 168. számában tűnik fel először saját „teremtménye” Elektra is, aki Fenegyerek szerelme és ellensége is egyben és akinek a későbbiekben saját sorozatot is szentelnek.
1980-ban egy rövid sztori erejéig megismerkedik Batman karakterével ( Wanted: Santa Claus – Dead or Alive ), amely élmény a későbbiekben meghatározó lesz Miller és a Denevérember számára is. A rákövetkező években rajzolója egy X-Men mini-nek, majd 1983-84 között a DC Comics kiadja első saját képregényét, a sötét, cyberpunk atmoszférájú Ronin-t, amelyben Miller eredményesen ötvözi a manga és bande dessinée stílust. 1986-ban íróként és rajzolóként jegyzi a Batman: The Dark Knight Returns-t, egy 4 részes mini-t, mellyel Batman karakterét egy sötétebb, komorabb világba helyezi, ezzel megteremtve a ma ismert Sötét Lovagot. Ugyanezen évben jelenik meg Alan Moore Watchmen-je, s így ez a két mű meghatározó szerepet tölt be a mainstream comics-tól való elrugaszkodásban, megteremtve a képregények világában egy új, felnőttebbeknek szóló, komorabb világot. Ezután visszatér Fenegyerek karakteréhez ( Daredevil: Born again, Daredevil: Love and War , mindkettő 1986-ban ) egy 8 részes mini erejéig Elektrához, majd David Mazzucchelli-vel közösen 1987-ben megrajzolják a Batman: Year One történetét, mely egyben a Sötét Lovag Miller-féle eredete és első évi ténykedése a bűntől, mocsoktól és korrupciótól sem mentes Gotham City-ben. ( a Christopher Nolan rendezte Batman filmeknek ez a komor atmoszféra ad „életet” ) A ’90-es években olyan művekkel örvendezteti meg a nagyérdeműt, mint az Elektra Lives Again, a Hard Boiled ( 3 részes mini ) vagy a Dave Gibbons-al közösen jegyzett Give Me Liberty 4 részes mini-je. Közben megírja a Robotzsaru 2. és 3. részének forgatókönyvét, majd a Robocop vs. The Terminator crossover-t. 1991-ben aztán megalkotja az első Sin City sztorit, mely a Dark Horse Presents 51–62. számában kapott helyet és amely saját kiadásban a The Hard Goodbye ( Nehéz Búcsú ) címet kapta.
Ezzel Miller megalkotta az évtized ( ha nem az évszázad ) elsőszámú bűn-képregényét, magát a bűn városát, Basin City-t, ahol mindennapos a bűn, a gyilkosságok, a prostitúció és a korrupció és ahol a bűnözők mellett a civilek sem éppen azok az ártatlan emberek, amilyennek mutatják magukat. Merész fekete-fehér árnyjáték stílusával, film noir jellegével, szokatlan narratív technikájával egyedülállót alkotott, amely méltán lett híres és elismert az olvasók és a kritikusok körében egyaránt. 1993-ban John Romita Jr.-al karöltve a Daredevil: Man Without Fear 5 részes minijében Fenegyerek kezdeti karrierjét helyezik új alapokra ( csakúgy mint korábban Batman-nél ), majd Todd MacFarlane-el közösen írják meg a Spawn/Batman crossover-t az Image Comics részére. 1998-ban aztán későbbi feleségével rajzolják a 300-at ( Miller-t az 1962-es 300 spártai című film inspirálta), melyben Leonidász spártai király és bátor, maroknyi katonája küzd elszántan( nem mellesleg véresen, senkit és semmit sem kímélve ) Xerxes hódító hordái ellen. A millenium óta olyan művek látnak tőle napvilágot, mint a Batman: The Dark Knight Strikes Again ( 2001-2002 ), All-Star Batman and Robin the Boy Wonder ( 2005 ). 2005-ben társrendezőként részt vesz a Sin City film elkészítésében Robert Rodriguez oldalán, majd producerként kiveszi a részét a Zack Snyder rendezte 300-ból is. A készülő Sin City-folytatás alapját a A Dame to Kill For képezi, amely hazánkban is megjelent Sin City: Ölni tudnál érte címmel a FUMAX gondozásában.
Teljes életművét megtekinthetitek az interneten, oly sok, hogy még felsorolni is nehéz. Mint a fentiekből is kiderül, Frank Miller hatása megkérdőjelezhetetlen a mai képregénykultúrában. Sokszor radikális lépésekre és újításokra szánta el magát ( Ronin, Sin City ) és nélküle bizony a mai képregényekből és a Nolan-féle filmekből oly jól ismert Sötét Lovag sem az lenne, aki ma.
Bemutatom: Frank Miller
2012.07.12. 14:57
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
https://napicomx.blog.hu/api/trackback/id/tr594648626
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.
Utolsó kommentek