Aki a rajongásig szereti a képregényeket, megszállottan gyűjti, rendszerezi őket, sok esetben a vele együtt élő családtagok rosszalló fejcsóválásai ellenére is, nos, az ilyen személyek egy idő után elgondolkoznak azon, hogy ténylegesen mennyit is ér a hosszú évek alatt, olykor komoly nélkülözések árán, apránként megszerzett gyűjteményük. Persze egy gyűjtőnek elsősorban az eszmei érték a fontos, de manapság egyre többen tudatosan szereznek be egy-egy ritka kiadványt, hogy pár év múlva komoly összegeket remélve adhassák azt tovább. A Magyarországon megjelent kiadványok gyűjtőinek nagy része, ahogyan én látom, elsősorban az eszmei értékét veszi figyelembe egy képregénynek, a későbbi eladás lehetősége csak ritkán fordul meg a fejekben, s ez utóbbi is főleg az élettárs, a feleség/férj vagy az anyós nyomására. Ez utóbbi kijelentésemet aukciós oldalak hirdetéseire alapozom ( nem vicc ), ahol is nem ritka, hogy érzelmi zsarolásnak engedve kénytelen valaki megválni kedvelt gyűjteményétől. A másik dolog, amibe gyakran belefutok ilyen és ehhez hasonló oldalak böngészésekor, azok az irreálisan magas összegekért kínált képregények. Persze aki tisztában van az árakkal, azt nehezen tudják átvágni, s így jelen bejegyzésem apropójaként engedjétek meg, hogy némi segítséggel szolgáljak illetve tisztázzam az egyéni véleményemet arról, mi mennyit is ér, mit érdemes tulajdonképpen figyelembe venni vásárláskor.
- Kor
Általánosan elkövetett hiba az emberek részéről, hogy ami régi, azt jó pénzért megéri értékesíteni. Persze egy Ming korabeli vázára talán igaz a kijelentés, de képregények esetében ezen megállapítás egyáltalán nem helytálló. A kor csupán csekély részét képezi egy képregény értékének, hiszen hiába kínálják azt tetemes összegekért, ha nem megfelelően volt tárolva, szakadt, gyűrött és úgy általában véve az állapota finoman szólva is hagy némi kívánnivalót maga után. Egy hozzászólásomban már említést tettem olyan Pókember képregényről, amiért jómagam egy forintot sem adtam volna ki, ezzel ellentétben az eladó a füzet korára hivatkozva irreális összegért kínálta azt.
- Állapot
Ez az a résztulajdonság, ami igazán nagyot nyom a latba. Képregények esetében a megfelelő tárolás alapkövetelmény, s már korábban is írtam egy bejegyzést a tárolás szabályairól. Léteznek képregényvédő tasakok, melyek különféle méretben és különféle anyagból készülten kaphatók. Létezik polipropilén tasak, amelynek előnye, hogy olcsó, bár 3-4 évente cserélni kell, mert besárgulnak, elérnek és ezzel károsíthatják a bennük tárolt füzeteket, amely értékes képregény esetében fájó pont lehet. A másik megoldás a mylar tasak, mely rendkívül tartós, sok esetben cserélni sem kell, viszont drága. További teendő egy speciális anyaggal bevont karton tábla beszerzése, amelynek kettős szerepe van, hiszen egyrészt támasztékként szolgál a képregény számára és így a sarkok és az élek sem sérülnek állítva tartás esetében, illetve a képregényből kioldódó savas anyagokat is eliminálja, így védve a képregényt a sárgulástól. A merevítő karton is cserélendő bizonyos időközönként. Képregény tároló doboz beszerzése szintén ajánlott egy komoly gyűjtőnek, kedvenc füzeteinket ugyanis óvni kell a magas hőmérséklettől, a fénytől, a magas páratartalomtól. Több száz képregényt számláló gyűjtemény esetében a megfelelő állapot fenntartása bizony elég költséges mulatság és füzetek esetében ráadásul macerás is. De ne feledjük, hogy egy normálisan tárolt, régi, jó állapotú képregény már akár komolyabb értékkel is bírhat eladáskor.
Íme egy meglepő pH-teszt, amiből kiderül mennyit is érnek egyes képregényünk védelmét szolgáló kartontámasztékok:
http://boards.collectors-society.com/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=4534727
Ha engem kérdeztek, igen tanulságos!
- Ritkaság
Gyakorlatilag a legfontosabb tényező az árazáskor. Léteznek limitált példányszámban megjelent képregények és olyanok is, melyeknek több variációja is létezik, ez elsősorban a többféle borítót jelenti. Egyes hc-k például különféle borítónagysággal is kiadásra kerülnek, ezek közül a későbbiekben a ritkább, kisebb példányszámban kiadott kötetek bírnak nagyobb értékkel. Ha nehezen beszerezhető példányról van szó, ami elég idős, ugyanakkor az állapota is kiváló, nos, az már egyes emberek számára kisebb vagyonokat érhet. ( no nem Magyarországon )
- Nyelv
Szintén fontos dolog és egy képregény árát nem kis mértékben képes növelni illetve csökkenteni. Jómagam az angol nyelvű kiadványokat jobban preferálom. Egyrészt eredeti nyelven olvasva minden jobb, másrészt a hazai képregény kiadás sosem fogja utol érni a nyugatit, így hogy képben maradjunk, előbb-utóbb muszáj angol nyelven is olvasni. Ez elkerülhetetlen. A saját szemszögemből nézve dupla haszon, hiszen nyelvtanulásnak sem utolsó és a minőségük is klasszisokkal jobb, mint a magyar kiadásoké. Itthon természetesen ezen kiadványokat nagyon nehéz eladni, hiszen sokan megijednek tőle, bár ha mondjuk külföldön akarjuk azokat a későbbiek folyamán értékesíteni, akkor előnyt élvezünk. A többi nyelvvel kapcsolatban már nincsenek ilyen jó híreim, főként aukciós oldalakon bukkannak fel a német, norvég, finn nyelvű kiadványok, amelyeket bár fillérekért árulnak, kellő nyelvtudás híján csupán a rajzokban gyönyörködhetünk. Amúgy sem hiszem, hogy olyan sokan beszélnének hazánkban finnül netán norvégül.
- Egyebek
Ebbe a kategóriába sorolom az olyan tényezőket, melyek még módosíthatják a képregény árát. Ha olyan képregényről van szó, amely szerző által dedikált példány az szintén emelheti az árát ( bár ez kétélű kard ). Időről időre kiadnak reprinteket is, amelyek bár jó minőségűek, egyáltalán nem érnek sokat, hiába jó állapotúak.
- Azok a bizonyos elsők
Ha már a végére értem az árat befolyásoló tényezőknek, hadd említsek meg pár kiváló példát, mennyit is hajlandóak egyesek áldozni szenvedélyüknek illetve mennyiért is kínálnak egy-egy gyöngyszemet. A mindenki által ismert Nicholas Cage szenvedélyes képregénygyűjtő, akinek képregényeit külön őrszolgálattal és biztonsági rendszerrel felszerelt épületben tárolják. A tőle ellopott, majd később előkerült Action Comics 1., 1938-ban megjelent számát, melyben először debütál Superman 2,16 millió amerikai dollárért, átszámítva 466 millió forintért adták el egy árverésen. Szintén rekordösszegért kelt el a Detective Comics 27-es, 1939-ben megjelent száma, melyben először tűnik fel Batman. Ezen kiváló állapotban lévő példányért egy illető 1.075.500 amerikai dollárt, átszámítva mintegy 232 millió forintot fizetett. Az Amazing Fantasy 15-ös, 1962-ben megjelent száma, melyben először tűnik fel Pókember 1,1 millió dollárért, átszámítva mintegy 237 millió forintért kelt el egy zártkörű aukción.Persze ezek csupán kiragadott, extrém példák. Magyarországon kiadott képregényekért, bármily régi is, már 10.000 Ft is sokszor irreálisnak mondható. Akinek azonban van jó állapotú, megfelelően tárolt, hiánytalan gyűjteménye az hazai viszonylatban akár 100.000 Ft-ot is zsebre vághat. Ez természetesen sok minden függvénye, mi magyarok amúgy is szeretünk alkudozni. Lényeg a lényeg: ha eladni netán vásárolni szeretnénk képregényeket, akkor érdemes előtte megfelelően tájékozódni és a fentebb leírtakat figyelembe venni. Egyre többen vásárolnak Ebay-en, ahol bár nem jellemző, azért hébe-hóba akadnak átverések. A fentebb leírtak teljes tudatában azonban gyakorlatilag lehetetlen, hogy átvágjanak bennünket. Aki biztosra akar menni, az börzén vásárol illetve ott szerzi be hiányos gyűjteménye darabjait. Egyrészt személyesen is megvizsgálhatja a megvásárolni kívánt képregényt, másrészt személyesen érdeklődhet az eladótól. Hiszen kár szépíteni, nincs szebb a személyes vásárlás varázsánál.
Utolsó kommentek